مصاحبه با آقای مهندس فرزی، مدیر پروژه طرح صنعتی «سیستم کنترل دور موتورهای ولتاژ متوسط»

دیدگاه‌های مجری یک طرح پژوهشی موفق در صنعت

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰ کد : ۶۱۸۰ آخرین اخبار اخبار صنعت و فناوری
استفاده از سیستم‌های کنترل دور موتور علاوه بر امکان کنترل و راه‌اندازی بهتر موتورها، صرفه‌جویی انرژی قابل ملاحظه‌ای را در پی دارد.
دیدگاه‌های مجری یک طرح پژوهشی موفق در صنعت

پروژه پژوهشی «سیستم کنترل دور موتورهای ولتاژ متوسط» از جمله طرح‌های مهم پژوهشی پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی است که اعتبارات اجرای آن از سوی صنعت تأمین شده و پس از اجرای موفق آن در صنعت نفت به‌خدمت گرفته شده است. این سیستم پس از ساخت، نصب و حدود یکسال بهره‌برداری صنعتی در روزهای پایانی سال 97، به‌صورت قطعی و دائم تحویل کارفرما گردید. آقای مهندس فرزی مدیر گروه پژوهشی منابع تغذیه صنعتی و مدیر این طرح پژوهشی طی مصاحبه‌ای به پرسش‌های ما در خصوص این طرح پاسخ داده است.

درباره پروژه پژوهشی سیستم کنترل دور موتور ولتاژ متوسط و مشخصات اصلی آن توضیحاتی ارائه نمایید؟

 پروژه اجرا شده طراحی، ساخت، نصب و تحویل «‌سیستم کنترل دور (VFD) موتورهای ولتاژ متوسط 6 کیلو ولت و با قدرت 1.5 مگاوات» بود که به سفارش شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت برای منطقه ری ساخته و بر روی یک دستگاه پمپ خط لوله ری- شاهرود نصب گردیده و در حال بهره‌برداری است.

سیستم‌های VFD ولتاژ متوسط چه کاربردهایی در صنایع مختلف دارند؟

موتورهای پر قدرت در حال استفاده در صنعت عمدتاً ولتاژ متوسط هستند (بیش از 1000 ولت). اکثر این موتورها برای راه‌اندازی نرم و افزایش طول عمر خود و تجهیزات مکانیکی مرتبط بایستی به یک درایو ‌یا همان سیستم کنترل دور (VFD) تجهیز شوند. همچنین در برخی از فرایندها نیاز به تغییر سرعت دوران این نوع موتورهاست که نیاز به استفاده از درایو را قطعی می‌کند. استفاده از درایو علاوه بر امکان کنترل و راه‌اندازی بهتر موتور؛ صرفه‌جویی انرژی قابل ملاحظه­ای را در پی دارد. 

مزیت‌های استفاده از سیستم VFD طراحی و ساخته شده در جهاد دانشگاهی چیست؟

استفاده از VFD مزایایی همانند راه‌اندازی نرم و کنترل‌شده؛ افزایش طول عمر تجهیزات الکتریکی و مکانیکی مرتبط با موتور؛ کاهش تلفات انرژی و کنترل دقیق‌تر فرایند را به‌دنبال دارد. VFD ساخته شده در جهاد دانشگاهی تمامی این مزایا را برای مصرف کننده به دنبال دارد، ضمن آنکه محصولی مبتنی بر دانش بومی است در مقایسه با محصولات رقبای خارجی هزینه تمام شده به مراتب کمتری داشته و پشتیبانی از آن محدودیت‌های مرتبط با تحریم محصولات خارجی را نیز ندارد.

محصول نهایی  پروژه پژوهشی چیست و اجرای آن با چه دستاوردهایی همراه بوده است؟

ساخت اولین نمونه صنعتی سیستم کنترل دور موتور با ولتاژ 6 کیلو ولت و با توان 1.5 مگاوات محصول اصلی اجرای پروژه بود، که در کنار آن مجموعه پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی به دانش‌فنی طراحی و ساخت مگادرایوها؛ سری‌سازی IGBT های ولتاژ متوسط؛ سیستم تحریک و راه‌اندازی نیمه‌هادی‌ها با ایزولاتورهای نوری و فیبر نوری؛ طراحی و ساخت رکتیفایرهای 24 پالسه؛ اینورترهای چند سطحی با تکنولوژی ANPC  و ... دست یافته است.

عملکرد سیستم VFD ساخته شده در دوران بهره ­برداری چگونه بوده است؟

سیستم ساخته‌شده از آذر ماه 1396 درحال بهره برداری است؛ رونمایی و آغاز بهره‌برداری رسمی پروژه در هفدهم بهمن ماه 96 با حضور معاون محترم وزیر نفت و رییس محترم جهاد دانشگاهی انجام شد و تحویل قطعی آن به کارفرما پس از بیش از یک سال بهره‌برداری موفق در تاریخ پانزدهم اسفند 97 صورت گرفت. کارفرمای محترم رضایت خود را از عملکرد دستگاه به دفعات و در طی بازدیدهایی که کارشناسان برخی شرکت‌های متقاضی این نوع سیستم‌ها  از سایت داشته‌اند اعلام کرده است. 

در ادامه این پروژه،  اجرای چه طرح­های پژوهشی و صنعتی دیگری را در آینده مد نظر دارید؟

این نوع محصول بازار مصرف فوق‌العاده زیادی دارد. در سالی که گذشت پیشنهادهای فنی و مالی متفاوتی را برای شرکت‌های گوناگون ارسال کرده‌ایم، اگر محدودیت‌های مالی شرکت‌ها برطرف شود در سال‌های آینده پروژه‌های متعددی را در این عرصه در دست اجرا خواهیم داشت. البته برای افزایش توان و تجربه مجموعه برای پاسخگویی به تمامی درخواست‌های حوزه صنعت لازم است طراحی و ساخت درایوهای با توان‌های بالاتر؛ با ولتاژهایی به غیر از 6 کیلو ولت با سیستم خنک‌سازی با آب هم در دستور کار گروه پژوهشی منابع تغذیه صنعتی پژوهشکده برق قرار گیرد.

در پایان  هر گونه توضیح دیگری که در خصوص اجرای این پروژه لازم می‌دانید، بیان فرمایید؟

اجرای این پروژه نتیجه یک کار تیمی منسجم و بهره‌مند از تمامی تجارب و تخصص‌های سازمانی در جهاد دانشگاهی بود. من یک تیم منسجم و توانمند از همکاران ارزشمند داشتم و مجموعه ای از تجارب ذی قیمت سازمانی هم ما را در این مسیر مساعدت کرد تا این موفقیت مهم به‌دست آید. در اینجا لازم است از تک‌تک این عزیزان هم در تیم پروژه و هم در مجموعه جهاد دانشگاهی اعم از جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت و پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی تشکر و قدردانی کنم.


( ۲ )

نظر شما :