ساخت مجموعه تجهیزات آزمایشگاه آزمون استاندارد ولتاژ ضربه صاعقه کارخانجات تولیدکننده کابل های فشارقوی

۰۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۰ کد : ۲۲۰۶۷ اخبار پژوهشی آخرین اخبار
ساخت مجموعه تجهیزات آزمایشگاه آزمون استاندارد ولتاژ ضربه صاعقه کارخانجات تولیدکننده کابل های فشارقوی

با تلاش متخصصان مرکز مهندسی فشارقوی جهاددانشگاهی علم وصنعت برای نخستین بار آزمایشگاه کنترل کیفیت یک کارخانه تولید کابل فشارقوی در کشور با مجموعه تجهیزات آزمایشگاه آزمون استاندارد ولتاژ ضربه صاعقه ساخت ایران تجهیز گردید.
این تجهیزات که امکان انجام آزمون یادشده بر روی کابل­­های فشارقوی تا سطح ولتاژ 600 کیلو ولت را فراهم می­ سازد در آزمایشگاه آزمون استاندارد ضربه صاعقه شرکت گروه کارخانجات سیم و کابل مشهد راه اندازی و افتتاح گردید. این مجموعه تجهیزات با عنوان مجموعه آزمون فشارقوی ولتاژ ضربه صاعقه 600 کیلوولت 60 کیلو ژول مطابق با استاندارد بین­ المللی 60840 IEC مدت 4 ماه طراحی، ساخته و در محل آزمایشگاه این کارحانه سیم و کابل نصب و راه اندازی شده است.

شایان ذکر است کاربرد مجموعه فوق­ در آزمایشگاه­ های فشارقوی شرکت­های تولید ترانسفورماتورهای فشارقوی، برقگیرهای فشارقوی، کابل­های فشارقوی، مراکز آموزشی و تحقیقاتی و سایر تولید کنندگان صنعت برق می ­باشد. با افتتاح آزمایشگاه فشارقوی شرکت سیم و کابل مشهد کاربرد این مجموعه و ارائه خدمات تست فشارقوی در شرکت­های تولید کننده کابل­های فشارقوی با مجموعه ساخت جهاددانشگاهی تکمیل گردید. در حال حاضر جهاددانشگاهی امکان طراحی و ساخت مجموعه تجهیزات آزمایشگاه آزمون استاندارد ضربه صاعقه برای کارخانجات تولید کننده کابل فشارقوی تا سطح 400 کیلوولت را داراست.

مجموعه تجهیزات آزمایشگاه آزمون استاندارد ضربه صاعقه متشکل از چهار بخش:

الف- مدار شارژ؛ ب- مدار مولد ضربه؛ ج- نمونه­ برداری ولتاژ ضربه؛ و د- کنترل اتوماتیک، ثبت و اندازه ­گیری شکل موج ضربه مطابق با استاندارد بین­ المللی IEC60060-2 می­ باشد. شایان ذکر است که برای طراحی بخش نرم ­افزاری سیستم ثبت و اندازه ­گیری شکل موج ضربه از همکاری پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی استفاده شده است.


( ۱ )

نظر شما :